dilluns, 5 de juliol del 2010

Llançà - St. Pere de Rodes (19/06/2010)

Dissabte 19 de juny, a les nou del matí, sortírem de davant les escoles de Llançà. Feia una dia tot especial, semblava que havia de ploure però, finalment, es va aguantar i per caminar i no patir massa calor, va fer el temps més adient. Enfilàrem cap el camí antic d’anar a la vall de la Santa Creu i Sant Pere de Rodes. Travessada la riera d’en Prim comença l’ascensió cap el coll del Perer, lloc esplèndid que a mida que un s’hi acosta pot divisar una meravellosa panoràmica de Llançà, el mar, l’Albera i els Pirineus empordanesos.

Al coll del Perer esmorzàrem en un ambient relaxat i festiu, sota l’única alzina que hi ha de certes dimensions. Acabat l’àpat continuarem direcció a l’abadia benedictina de Sant Pere de Rodes, un dels temples romànics més espectaculars i que amb el temps han esdevingut una etiqueta per la comarca, la província de Girona i Catalunya. La primera documentació de l'existència del monestir data de l'any 878 i l'església, consagrada l'any 1022, és el màxim exponent del conjunt arquitectònic.

Abans d’arribar-hi però passarem per davant de l’església de santa Helena. Una vegada a Sant Pere pujàrem al castell medieval de Sant Salvador de Verdera, a 670 m sobre el nivell del mar, el pic més alt de la serra de Rodes i un dels llocs més espectaculars per divisar la plana empordanesa i la serralada pirinenca. Per l’altra banda es domina el mar, Port de la Selva i cap de Creus. Magnífic. Aquest castell roquer és un monument impressionant que fou protagonista de diversos episodis històrics així com objecte de disputes feudals en el segle XIII entre el comte Ponç Hug IV d’Empúries i l’abat de Sant Pere.

Després, baixàrem cap a mas Ventós on després d’unir-nos amb el grup forquilla, dinàrem i trobàrem en Modest de Vilajuïga, gran coneixedor de la història i la cultura de la serra de Rodes i cap de Creus, amb qui tinguérem una xerrada molt interessant. Amb el sol baixant alguns van retornar a peu cap a Llançà. En resum, un dia fantàstic que convidà a conèixer i admirar, una mica més, el patrimoni cultural i natural del nostre Empordà.